𝕎𝕖𝕣𝕧𝕖𝕟 𝕚𝕟 𝕖𝕖𝕟 𝕜𝕣𝕒𝕡𝕡𝕖 𝕒𝕣𝕓𝕖𝕚𝕕𝕤𝕞𝕒𝕣𝕜𝕥? ℤ𝕖𝕥 𝕚𝕟 𝕠𝕡 𝕨𝕒𝕥 𝕖𝕔𝕙𝕥 𝕙𝕖𝕥 𝕧𝕖𝕣𝕤𝕔𝕙𝕚𝕝 𝕞𝕒𝕒𝕜𝕥
- MarloesGrootoonk

- 12 mei
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 13 mei
De spanning op de arbeidsmarkt blijft onverminderd hoog. Maar liefst 6 op de 10 werkgevers ondervinden hinder van deze krapte, en meer dan de helft van de vacatures is lastig te vervullen. Dat blijkt uit een grootschalig UWV-onderzoek onder werkgevers in het najaar van 2024. Om toch voldoende mensen binnen te halen en te behouden, kiezen veel organisaties ervoor om het werk anders te organiseren. Tegelijkertijd wordt er extra geïnvesteerd in personeelsbehoud (66 procent) en het werven van nieuwe medewerkers (54 procent).
Maar hoe doe je dat, in een markt waarin goede mensen schaars zijn? In deze blog gaan we dieper in op het werven van nieuwe medewerkers en vooral hoe je dat succesvol doet.
De basis: een sterke vacaturetekst
Een goede vacaturetekst is je eerste kans om een kandidaat enthousiast te maken. Zorg dus voor:
Een duidelijke en herkenbare functietitel
Een pakkende intro: waarom is dit een leuke, interessante of betekenisvolle baan?
Een heldere beschrijving van de werkzaamheden
Informatie over wat jullie als werkgever aantrekkelijk maakt
Duidelijke arbeidsvoorwaarden
Concreet omschreven functie-eisen
Een oproep tot actie: solliciteren dus!
Maar… daar stopt het niet.
De vraag: waarom zouden ze voor jou kiezen?
Vacatureteksten lijken vaak op elkaar zeker binnen dezelfde sector. Daarom is het belangrijk dat je jouw organisatie echt onderscheidt. Stel jezelf de vraag: waarom zouden kandidaten juist bij ons willen werken, en niet bij de buren?
Hier ligt jouw kracht als werkgever. Hoeveel aandacht geef je aan je medewerkers? Investeer je in hun welzijn en gezondheid? Stimuleer je onderlinge verbinding door teambuilding of vitaliteitsprogramma’s? Dat zijn de dingen die ertoe doen. Niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar ook om je huidige team gemotiveerd en betrokken te houden.
Maak van goed werkgeverschap je sterkste wapen
Wanneer je laat zien dat je meer bent dan alleen een werkplek, maar een organisatie die om mensen geeft dan trek je de juiste kandidaten aan. Het is een win-win situatie. Werknemers voelen zich gezien en gewaardeerd en jij bouwt aan een duurzaam, betrokken team. En het mooie is: deze waarden kun je meteen laten terugkomen in al je vacatures.
Klaar om het verschil te maken?
Wil je weten hoe je dit concreet kunt aanpakken? Deel je wensen met ons en we kijken samen hoe we jouw werkgeversmerk kunnen versterken. Van vacaturetekst tot werkcultuur: laten we samen bouwen aan een organisatie waar mensen willen werken.








Opmerkingen